ZIELONE WROTA

Szlak pieszy im. Łukasza Górnickiego

Powstał jako szlak łącznikowy pomiędzy szlakami doliny rzeki Narew a szlakami biebrzańskimi. Posiada w głównej mierze walory przyrodniczo-kajobrazowe. Prowadzi w większej części przez obszary atrakcyjne krajobrazowo. Turystom zainteresowanym bardziej zabytkami kultury materialnej daje możliwość zwiedzenia jednego z najpiękniejszych miast na Podlasiu – Tykocina.

Przebieg szlaku:

Laskowiec – Zajki – Słomianka – Łazy Duże – Łazy Małe – Łaziuki – Piaski – Tatary  - Tykocin

Region: Dolina Narwi

Kolor: żółty
Długość: 20,5 km
Stopień trudności: łatwy, głównie drogi asfaltowe, nadaje się również do jazdy rowerem.

Przecięcie ze szlakami: niebieskim (szlak biebrzański: Lipsk-Wizna) i zielonym (szlak narwiański: Jeżewo-Choroszcz)

Przebieg szlaku i atrakcje krajoznawcze na trasie

Początek szlaku w miejscowości Laskowiec na przystanku PKS. Szlak biegnie początkowo ze szlakiem niebieskim. Poruszamy się tzw. “Carską Drogą” - usypaną wśród bagien na rozkaz carski groblą-drogą, łączącą dwie ważne strategicznie fortece broniące zachodnich granic imperium rosyjskiego – Twierdzę Osowiec i Forty w Łomży. Droga ta, sztucznie dzieląca tereny bagienne, jest częstym miejscem przechodzenia zwierzyny (także łosi).
Po ok. kilometrze szlak skręca w lewo, w asfaltową szosę prowadzącą do miejscowości Zajki i stąd wiedzie dalej doliną rzeki Narew w granicach otuliny

Biebrzańskiego Parku Narodowego, utworzonego w 1993 roku, największego parku narodowego w Polsce (powierzchnią obejmuje ok. 60 tys. ha obszarów bagiennych, leśnych i gruntów rolnych). Bagna biebrzańskie są rajem dla ornitologów, a wszystkich miłośników tych obszarów przyjęło się określać mianem “biebrzniętych”.

Szlak wiedzie dalej przez wieś Zajki leżącą na wysokim brzegu doliny rzeki Narew – przed nami piękny widok na rzekę.We wsi sklep spożywczy i kilka budynków starej architektury drewnianej. Po zejściu w dół w kierunku rzeki i pokonaniu ok. 1 km jest możliwość przejścia przez most do wsi Łaś Toczyłowo.

Widok na Narew z mostu w miejscowości Łaś Toczyłowo

Szlak żółty prowadzi jednak dalej z Zajk przez wsie Słomianka, Łazy Duże, Łazy Małe, Łaziuki – wsie z ciekawymi obiektami architektury drewnianej. We wsi Łaziuki przekraczamy granicę otuliny Biebrzańskiego Parku Narodowego.

Po przejściu ok. 0,5 km mijamy wieś Piaski, za którą rozpościera się przed nami piękny krajobraz tzw. “jałowczysk” - ogromne połacie mechowisk z pojedynczymi jałowcami. Jest to jedno z nielicznych w Polsce miejsc gniazdowania rybitwy białoskrzydłej. Przeloty krajowej populacji obserwować można w maju i sierpniu-wrześniu.

'Jałowczysko' koło wsi Piaski

Mijamy mostek na rzece Nereśl i po niecałym kilometrze dochodzimy do wsi Tatary. Nazwa wsi wskazuje na istnienie osadnictwa tatarskiego na tym terenie.

W Tatarach szlak skręca w prawo, na drogę Knyszyn – Tykocin. Po kilkuset metrach dochodzimy do będącego w trakcie odbudowy zamku królewskiego Zygmunta Augusta, z którym wiąże się długa i interesująca historia.

Idąc dalej szlakiem w kierunku Tykocina mijamy na zakręcie przed mostem  krzyż poświęcony Łukaszowi Górnickiemu – renesansowemu humaniście,  poecie, pisarzowi politycznemu i tłumaczowi, autorowi “Dworzanina    polskiego”, który został sekretarzem i bibliotekarzem Zygmunta Augusta na  zamku tykocińskim. Krzyż ten wystawili ojcu jego dwaj synowie.

Krzyż na cześć

Łukasza Górnickiego

Przez most na rzece Narew dochodzimy do Tykocina. Narew w tym miejscu została w latach 70tych zmeliorowana.
Szlak kończy się na Placu Czarnieckiego w Tykocinie. Stąd zaczyna się szlak zielony.